Minder leerkrachten op de schoolbanken

‘Studenten vermijden zware lerarenopleiding’, zo kopte Het Nieuwsblad op 12 maart 2007. Drie maanden geleden lazen we in dezelfde krant het volgende: ‘Over tien jaar komen we 22.000 leraren tekort’. Vanwaar komt dat tekort en hoe is de situatie vandaag? Is er een verband tussen de hervormde opleiding en het tekort?
door Suzanne Ryvers

Tot vijf jaar geleden konden studenten aan de universiteit ervoor kiezen een lerarenopleiding te volgen tijdens hun masterjaar. Maar vanaf september 2007 werd die opleiding uitgebreid tot een voltijdse studie van een jaar, de specifieke lerarenopleiding (SLO).

Minder studenten in de lerarenopleiding.

Minder studenten in de lerarenopleiding. (©PromoMadrid, author Max Alexander)

Minder studenten, meer kwaliteit?
Studentenbegeleiders voorspelden vijf jaar geleden enkele gevolgen van de hervorming. Er werd gevreesd voor een daling van de studentenaantallen. Maar de begeleiders verheugden zich ook op een meer kwalitatieve opleiding én meer gemotiveerde studenten.

Inschrijvingen gehalveerd
In 2007 bereikten de inschrijvingen een piek omdat de studenten nog vlug de kortere opleiding wilden meepikken, maar daarna gebeurde het tegenovergestelde. Aan de KU Leuven waren er in 2006 nog ongeveer 1000 inschrijvingen, nu nog maar 549. Ook Anneleen Jachowicz van de Universiteit Gent zag de studentenaantallen na 2006 meer dan halveren. Ze vermoedt dat dit ligt aan het feit dat de opleiding nu minder makkelijk te combineren is. Maar Jachowicz ziet ook een voordeel: “Vroeger zagen studenten de lerarenopleiding eerder als iets om later op terug te kunnen vallen. Nu zijn ze duidelijk meer gemotiveerd.” Ook aan de VUB zijn er opmerkelijk minder studenten ingeschreven. Het aantal wordt momenteel geschat op 150 studenten. In 2006 waren dat er vier keer zoveel. De universiteit is van plan hier zelf onderzoek naar te doen.

De centra voor volwassenenonderwijs (CVO)  bieden eveneens een opleiding tot leerkracht aan. Ondanks dat ze er op voorbereid waren, zijn de inschrijvingen hier niet gedaald.

Meer motivatie
Het is opmerkelijk dat de inschrijvingen in het volwassenenonderwijs stabiel zijn gebleven, terwijl er veel minder studenten overtuigd zijn om nog een volledig jaar bij te studeren. Het is dus inderdaad mogelijk dat enkel de gemotiveerde studenten overblijven, nu er geen optie meer is om de opleiding nog tijdens je masterjaar zelf te volgen. De voorspellingen uit 2007 zijn dus uitgekomen.

Zin en onzin van stage
Wat denken de studenten zelf? Katrien en Liesbet volgden beiden de SLO aan de KU Leuven en zagen toch ongemotiveerde studenten. “Zelf beschouwde ik het ook vooral als een handig diploma om op terug te kunnen vallen in economisch zwakkere tijden”, aldus Liesbet. Is de opleiding na de uitbreiding ook kwalitatief beter? Katrien getuigt: “We moeten drie keer zoveel uren stage doen. Dat is goed, maar je steekt er zo veel uren voorbereiding en administratie in, waar ik het nut niet van inzie.”

Vijf jaar na datum is het duidelijk dat de hervorming van de lerarenopleiding een enorme impact gehad heeft. Er zijn veel minder studenten die beginnen aan de opleiding. De studenten die wel starten, kunnen meer stage doen, maar het papierwerk dat daarbij komt kijken bederft de pret.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s