Fietsen in onze hoofdstad: Schakelt Brussel binnenkort een versnelling hoger?

In de Brusselse straten is het als fietser zigzaggen geblazen tussen de slecht of ronduit fout geparkeerde auto’s. Wie een plaats op de openbare weg wil opeisen, moet beslist over stalen zenuwen beschikken.
door Jana Struys

Onze hoofdstad zal allicht nooit even fietsvriendelijk zijn als pakweg Kopenhagen, een stad die inmiddels meer fietsen dan inwoners telt. Toch was ook dit Deense fietswalhalla ooit een echte autostad.

File in de Wetstraat. (Foto Flickr: P-and-A)

Dagelijks rijden er meer dan 400.000 auto’s in en rond het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De nadelige gevolgen zijn talrijk: files, stress, ongevallen, geluidsoverlast en luchtvervuiling. Aan alternatieven anders geen gebrek. De pendelaar kan zich in onze hoofdstad immers ook verplaatsen met de trein, tram, bus, metro of fiets. Maar is die laatste optie wel zo’n goed idee?

Self-fulfilling prophecy
Omwille van de slechte fietsinfrastructuur en het onveiligheidsgevoel wordt het nemen van de fiets in Brussel vaak vermeden. Wie echter blijft herhalen dat fietsen in Brussel zelfmoord is, schrikt alleen maar meer potentiële fietsers af en geeft Koning Auto vrij spel. Het verhaal van de fiets in Brussel dreigt zo een self-fulfilling prophecy te worden.

Of Brussel en de fiets momenteel bij elkaar passen, daarover lopen de meningen uiteen. Toch zal elke fietser en automobilist het erover eens zijn dat er nog ruimte is voor verbetering. Maar bij wie kloppen we best aan om Brussel naar een hogere versnelling te doen schakelen? Het Brusselse stadsbestuur of de wagenpendelaar in en rond Brussel? Allicht is het een en-en verhaal.

Tolheffing van Thielemans
In vergelijking met andere metropolen krijgt de auto in Brussel nog altijd een ruime plaats toebedeeld. Nochtans haalt het autoverkeer er tijdens de spits gemiddeld slechts vijf kilometer per uur.

Gedurende de maand maart presenteert de hoofdstad het Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP), een actieplan voor de komende tien jaar om tot een meer duurzame mobiliteit te komen. Burgemeester Freddy Thielemans kondigt dan ook grondige wijzigingen aan. Zo wil hij bijvoorbeeld af van de stadssnelwegen, zoals de Anspachlaan in het centrum waar vaak snel gereden wordt.

Onlangs sprak Thielemans zich ook uit over een stadstol. Er zijn volgens hem veel pendelaars die wel gebruik maken van de infrastructuur, maar geen belasting betalen in Brussel.  Zo’n congestion charge moet het privégebruik van personenauto’s terugdringen en investeringen in het openbaar vervoer stimuleren.

De pendelaar aan zet
Stimulering van en investeringen in openbaar vervoer en infrastructuur hebben echter alleen maar kans op slagen als er ook een mentaliteitswijziging plaatsvindt. Maar de doorsnee pendelaar moet nog overtuigd worden van de economische, ecologische en praktische voordelen van de fiets. In een stad als Brussel is de fiets immers vaak een sneller vervoermiddel dan de wagen.

Bike To Work

Pendelaar fietst in pak. (Foto Flickr: visualsense)

Van 2 tot 16 mei 2012 zullen de Brusselse automobilisten uitgedaagd worden om de wagen te ruilen voor de fiets. Onder begeleiding van ervaren fietsers van Bike Experience kunnen de pendelaars zich een weg leren banen door het Brusselse verkeer.

Deze campagne bleek in 2011 reeds een succes. Toen bleef maar liefst 89 % van de deelnemers na afloop de fiets gebruiken voor het woon-werkverkeer en liet de files voor wat ze zijn.

Advertenties

2 Reacties op “Fietsen in onze hoofdstad: Schakelt Brussel binnenkort een versnelling hoger?

  1. Bike Experience mag ook voor twee weken eens naar Gent komen. Hier kan ook nog het een en ander veranderen!

  2. Bike Experience mag ook twee weken eens naar Gent komen. Hier kan ook nog het een en ander veranderen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s