“Soms stelt het me gerust dat mijn ouders een partner voor mij zullen vinden.”

Piya (22) en Riyanka (22) studeren nu bijna twee jaar in Leuven, maar keren binnenkort weer huiswaarts naar West-Bengalen, een deelstaat in India. Ze hebben bijna de leeftijd bereikt om te trouwen en wachten dus vol spanning af welke jongen hun ouders zullen uitkiezen.
door Suzanne Ryvers

Gearrangeerd = gedwongen huwelijk?
Dat hun ouders een geschikte partner uitzoeken is voor hen de normaalste zaak van de wereld. In heel India zijn gearrangeerde huwelijken de norm. Maar er is een groot verschil tussen een gearrangeerd en een gedwongen huwelijk. Piya legt uit: “Een gearrangeerd huwelijk is niet altijd gedwongen. Er gaan een aantal processen aan vooraf. Eerst spreken de ouders onderling af en daarna krijgen de jongen en het meisje de kans elkaar te leren kennen. Wanneer ze denken ‘compatibel’ te zijn, dan laten ze dit aan hun families weten. Bij een gedwongen huwelijk krijg je die kans niet, dan moet je gewoon aanvaarden wat je opgelegd wordt.”

(Foto via flickr: flowerfromafruittree)

Riyanka reageert: “Volgens mij stamt het hele idee uit het kastenstelsel. Veel ouders willen niet dat hun kinderen met iemand van een lagere kaste huwen.” Ook Piya ziet hier iets in: “Mijn ouders hebben niets tegen mensen van een lagere kaste, maar ze willen niet dat ik zo iemand huw.”

“Als ik trouw is dat een opluchting voor mijn ouders”
Piya maakt zich geen zorgen om haar toekomst. “Soms stelt het me gerust dat mijn ouders iemand voor mij zullen vinden, want ik heb momenteel nog geen partner. Het zal voor mijn ouders ook een opluchting zijn wanneer hun dochter trouwt. Maar wanneer ze iemand aanduiden die ik niet zie zitten, dan zal ik hen dat vertellen. Mijn ouders zullen mijn keuze respecteren.”

Riyanka vult aan: “Als meisje in India weet je dat je geacht wordt te trouwen tegen je 25ste, ten allerlaatste je 27ste. Anders zullen de mensen gaan roddelen en zich vragen stellen. Een gearrangeerd huwelijk is hiervoor de oplossing.”

Zelf een huwelijk op touw zetten
Riyanka heeft een Indiaas vriendje, die momenteel in Zweden studeert. Wanneer ze allebei terug in India zijn hoopt ze met hem te kunnen trouwen. Een huwelijk uit liefde met andere woorden. “Mijn ouders hadden ook een ‘love marriage’ en staan er dus voor open. Ze weten ook wel dat ik een vriendje heb, al zal ik hen dat nooit rechtuit zeggen. Dat zou heel onbeleefd zijn. Ze hebben hem al ontmoet, maar toen moest ik hem voorstellen als mijn hele goede vriend.” Om met hem te trouwen zal Riyanka eerst toestemming aan haar ouders vragen. “Familie is heel belangrijk voor ons. Ik wil mijn ouders dan ook respecteren.”

(Foto via flickr.com: buhny)

Op zoek naar een man
Ook in India is online daten bezig aan een opmars. “Vroeger schakelden ouders een koppelaarster in, nu hebben ze websites zoals Shaadi.com om een geschikte partner te zoeken,” aldus Riyanka. “Maar je mag er als meisje zeker niet zelf gaan zoeken. Dat moeten je ouders doen. We mogen ook nooit kenbaar maken dat we op zoek zijn naar een partner of zelfs maar denken aan trouwen. Dat is totaal onaanvaardbaar. Mensen zouden roddelen en zeggen dat je wanhopig bent. Als meisje moet je heel subtiel blijven, doen alsof het je niets kan schelen en laten uitschijnen dat wat je ouders voor jou kiezen het juiste is.”

Ze zullen het niet vlug luidop zeggen, maar ze dromen wel over hun ideale man. “Hij moet weten hoe hij voor mij moet zorgen, humor hebben en mijn familie respecteren. Dat is het allerbelangrijkste,” aldus Piya. Riyanka is op zoek naar iets anders: “Hij moet intelligent en gevat zijn, en op dezelfde manier denken als ik.” Duimen maar dat hun ouders een geschikte partner vinden.

Geef een reactie

