Autodelen is het nieuwe liften

Het milieu, je geld, het sociale contact… Er zijn redenen genoeg om je auto op stal te laten en op zoek te gaan naar een alternatieve vervoerswijze. Het openbaar vervoer kennen we allemaal, maar liften, autodelen en ‘ritdelen’ blijven in België nobele onbekenden.
door Suzanne Ryvers

Vooral in vergelijking met Frankrijk of Duitsland loopt België achter. In Frankrijk heeft 25% van de bevolking al eens aan covoiturage gedaan. Dat wilt zeggen dat ze al eens een rit aangeboden of meegepikt hebben bij een ander. Op Covoiturage.fr wordt het je dan ook heel makkelijk gemaakt. Je maakt een profiel aan, geeft aan hoeveel je vraagt voor je diensten als chauffeur, of je zin hebt om te babbelen of niet, enzovoort. Het systeem blijkt zeer laagdrempelig te zijn en ligt ook goed in de markt bij Belgische uitwisselingsstudenten. “Een lift van de luchthaven naar het centrum van Toulouse was zo geregeld,” aldus Liesbeth.

(Foto via flickr.com: London Permaculture)

In het Verenigd Koninkrijk bestaat er Ride Sharing, in Spanje spreken we van Compartir Coche en in Duitsland wordt er aan Fahrgemeinschaft en Mitfahrgelegenheit gedaan. Dezelfde economische en ecologische redenen worden aangehaald. Mensen willen besparen op brandstof en/of het openbaar vervoer en hun CO2-uitstoot beperken.

Carsharing of ridesharing?
In België lijkt het concept moeilijk van de grond te komen. Autodelen of carsharing (bijvoorbeeld met Cambio) wordt wel steeds populairder. Cambio heeft meer dan 13.000 gebruikers (waarvan 8.000 in Brussel) en het particuliere Autopia heeft er 500. In 40% van de gevallen wordt Cambio voor professionele doeleinden gebruikt.

Een enkel ritje kan je proberen vast te krijgen via Taxistop, maar enkel in specifieke gevallen, bijvoorbeeld om naar school of een bepaald evenement te gaan. Carpoolplaza is succesvol gebleken in het lanceren van carpoolen onder werknemers. Ridesharing bestaat dus in België, maar niet voor iedereen. Een enkele rit zonder bijkomende voorwaarden naar het buitenland is wel gemakkelijk te vinden met Eurostop. Achter de oorzaak voor het wegblijven van het handige ridesharing blijft het gissen, is België te klein of het openbaar vervoer te goedkoop?

(Foto via flickr.com: Michał Sacharewicz)

Voor de avonturiers onder ons blijft liften nog altijd een mogelijkheid. Het is een volkomen legale manier om zich te verplaatsen in België, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Zolang je niet lift waar voetgangers verboden zijn (zoals op de autostrade), is er geen enkel probleem. Wanneer het openbaar vervoer nog eens staakt, weet je dus wat te doen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s