Gidsen tegen vooroordelen: “Ik wil dat mensen hun oogkleppen afzetten”

Multiculturele gidsbeurten, wandelingen met daklozen en voordrachten door ex-gedetineerden. Met die initiatieven probeert Sonja De Smedt van Polymnia vzw vooroordelen de wereld uit te helpen. Stemmen die vaak niet gehoord worden, krijgen van de flamboyante Brusselse het woord.
door Griet Ryckeboer

Sonja De Smedt, alternatieve gids in Brussel.

Al meer dan dertig jaar gidst Sonja De Smedt (52) groepen rond in Brussel. In de gidsenwereld wordt De Smedt alternatief genoemd. “Dat komt door mijn atypische wandelingen natuurlijk”, legt ze uit. “Ik organiseer normale historische gidsbeurten, maar doe evengoed wandelingen waarbij (ex-)daklozen en ex-gedetineerden meegidsen.”

Onwetendheid
Veel van De Smedts wandelingen hebben een maatschappelijke insteek. De reden daarvoor ligt deels in haar sociale aard: “Ik ben altijd sociaal geëngageerd geweest, dat heb ik meegekregen van thuis.” Maar er is meer: de manier waarop veel mensen tegen minderheden aankijken, zit De Smedt dwars. “Over daklozen of andere minderheden hoor je vaak zeggen dat ze ervoor kiezen,” oppert De Smedt. “Maar dat is niet zo. Het is de maatschappij die de mens voor een groot stuk creëert. Want je kiest niet wie je bent of waar je geboren wordt.”

“Neem nu de Marollen,” staaft ze haar uitspraak, “waar veel kansarmoede heerst. Amper tien tot twaalf procent komt eruit. Dat komt juist omdat veel Marolliens weinig kans hebben om in het arbeidscircuit terecht te komen en dus geld te verdienen en hogerop de sociale ladder te klimmen. En niet omdat ze ervoor kiezen.” Vooroordelen als deze komen volgens De Smedt vaak uit onwetendheid voort. Met haar sociaal geïnspireerde wandelingen wil ze mensen met hun neus op de feiten duwen: “Ik wil graag dat mensen hun oogkleppen afzetten.”

Leven met daklozen
Eén van de frappantste wandelingen die de gids organiseert, is die over de kunst van het overleven in Brussel. Op die wandelingen gidsen (ex-)daklozen mee, die getuigen over het leven op straat. De Smedt kwam op het idee toen ze enkele jaren geleden steeds meer daklozen zag opduiken in het straatbeeld. “Ik zag steeds meer daklozen op straat,” legt ze uit, “terwijl ik daar niets over hoorde in de media. Ik bedacht toen dat ook ik hen een stem kon geven door hen te laten gidsen op mijn wandelingen. Zo zouden ze ook wat kunnen verdienen.”

“Ik zag steeds meer daklozen op straat, maar de media bleven stil. Ik bedacht toen dat ik hen een stem kon geven door hen te laten gidsen”

Om de daklozen te overtuigen van haar goede bedoelingen, ging De Smedt vier maanden bij hen leven. “Ik heb echt hun vertrouwen moeten winnen. En dat kon alleen maar door zelf in hun wereld te gaan staan. Soms ging ik eens naar huis, maar ik was echt vaak bij hen.”

Ondertussen gidsen zes daklozen of ex-daklozen – sommigen hebben nu een thuis – voor De Smedt. De band tussen hen beschrijft ze zelf als niets minder dan vriendschap: “Ze zijn mijn vrienden geworden. En met twee van hen heb ik een hele hechte band.” Met een recente anekdote en een fijne glimlach om de lippen illustreert ze hun vriendschap: “Onlangs was ik op reis, wanneer ik een telefoontje kreeg van een van hen, Jean-Pierre. Zomaar. Jean-Pierre heeft verteld aan een groep dat hij dat had gedaan, omdat hij me niet kon missen. Die groep heeft me dat achteraf gezegd. Wel, zo’n dingen horen, dat is toch fijn, hé.” (lacht)

—————————————————————————————————————-
Meer informatie over de gidsbeurten van Sonja De Smedt vind je op www.polymnia.be

Op maandag 30 april organiseert De Smedt een voordracht met een ex-gedetineerde. Zelf schetst ze de historische context van het gevangeniswezen. De ex-gedetineerde komt vertellen over zijn ervaringen uit het verleden en het leven in de gevangenis. De lezing gaat door om 17u00 in de Lounge van de HUB, Warmoesberg 26, 1000 Brussel.

Een Reactie op “Gidsen tegen vooroordelen: “Ik wil dat mensen hun oogkleppen afzetten”

  1. Pingback: ‘Ik wil dat mensen hun oogkleppen afzetten’ « Zonder Graten

Geef een reactie

