Cocktails vliegen door de lucht met straattheatercompagnie ShakeThat

De straattheatershow van ShakeThat blijft een van de geestigste die er bestaan. Vanachter een cocktailbar doet de vijfkoppige compagnie straffe circus- en goocheltrucs, die door het verwonderde publiek met veel ‘oeehs’ en ‘aaahs’ worden beantwoord.
door Griet Ryckeboer

De show van ShakeThat betekent dikke rijen volk, die allen meegenieten van een strak uitgekiende choreografie waarbij shakers, glazen, drankflessen en – voor een frisse cocktail onontbeerlijke – ijsblokjes de lucht in vliegen. Klinkt meer als het ideale recept voor een hoop brokstukken en scherven dan voor een cocktail, denk je? Kijk dan eens naar het volgende filmpje:

Wat in de lucht vliegt, wordt netjes terug opgevangen. De heren achter de bar zijn immers in wezen circusartiesten. Eén van hen, Gab Bondewel, vertelt ons de knepen en truken van het vak.

Barman vs. artiest

Een show in elkaar boksen van driekwartier, stampvol circuschoreografieën aan een hoog tempo, klinkt als een werk van bloed, zweet en tranen. Klopt dat?
“We hebben in elk geval twee winters aan onze show gewerkt, hoewel niet fulltime. Maar het was meer dan werken natuurlijk: bij het uitwerken van onze show hadden tegelijk heel veel plezier. Dat is trouwens onze motivatie, want voor het geld moet je het niet doen. Als je al ons bloed, zweet en tranen zou omzetten in werkuren, dan zijn wij de slechts betaalde mensen in België (lacht).

Waarom kiezen jullie voor straattheater?
“We vinden straattheater zo leuk omdat het een van de meest democratische kunstvormen is die er bestaan. De straat en de meeste straattheaterfestivals zijn gratis en dus voor iedereen toegankelijk. En je kan gewoon weglopen van een show als je ze niet fijn vindt (lacht). In een toneelzaal ligt zoiets al veel moeilijker. Dat democratische aspect, dat is het mooie aan straattheater.”

“We doen het voor ons plezier. Want zet ons bloed, zweet en tranen om in werkuren, en we zijn de slechts betaalde mensen in België”

Toch speelden jullie vroeger weleens op bedrijfsfeestjes?
“In onze beginjaren deden we dat af en toe. Maar we merkten snel dat dat ons ding niet was, dat we niet zo passen in die wereld. Hoewel we echte cocktails maken, zijn wij uiteindelijk geen barmannen hé, we zijn artiesten. Nu kiezen we dus resoluut voor straattheater.”

Van Mexico tot Japan

Jullie toeschouwers zijn van alle soorten en leeftijden. Is het een doel op zich om zo’n verscheiden publiek te bereiken?
“Niet echt. Er komen bijvoorbeeld vaak kinderen kijken naar onze show, terwijl we hen bij het maken van onze show niet meteen op het oog hadden als ons doelpubliek. Met onze cocktails beoogden we eerder tieners en volwassenen.
Maar we hebben ondertussen gemerkt dat een gemengd publiek het beste is. Volwassenen alleen durven zich minder snel te laten gaat met de onnozeliteiten in onze show. En als er kinderen en jongeren bij zijn, die er zonder gêne mee lachen, dan werkt dat aanstekelijk.”

“Bij volwassenen merk je een zekere gêne om zich te laten gaan met de” onnozeliteiten in onze show, bij kinderen en jongeren niet.” (© Johannes Vandevoorde)

Hoe belangrijk is de appreciatie van het publiek bij wat jullie doen?
“Verlangen naar appreciatie is zeker geen startpunt geweest: iedereen bij ShakeThat is beginnen te jongleren omdat het zijn hobby is. Maar ik ga niet ontkennen dat optreden, met een publiek dat volledig uit zijn dak gaat, geen deugd doet. Integendeel, dat is de max. Als we een tijdje niet spelen, missen we dat zelfs.”

Waar willen jullie in de toekomst nog spelen?
“We hebben de afgelopen jaren veel in Europa gespeeld en hebben zin om meer buiten Europa te gaan toeren. Tijdens de Belgische winter willen we graag naar verdere en warmere oorden trekken. Dat hebben we de laatste jaren trouwens al gedaan: we zijn tweemaal naar Brazilië geweest en vorig jaar zaten we in Mexico. Nu staan Japan en ook Canada en Australië bovenaan ons verlanglijstje.”

Levensles

Hadden jullie ooit kunnen denken dat jongleren jullie beroep zou worden?
(Beslist) Ikzelf heb er op een gegeven moment gewoon voor gekozen. Ik heb lichamelijke opvoeding gestudeerd en ben na mijn studies een jaar door Europa getrokken. Tijdens dat jaar heb ik mezelf gedwongen om op straat te gaan staan en te jongleren. Dat was in het begin niet zo gemakkelijk, maar gaandeweg kwam het besef dat ik dat echt graag deed en wou blijven doen. Niet enkel als hobby, maar ook als broodwinning.

Met dat besef viel alles op zijn plaats: ik voelde dat de weg open lag. Hoe die weg eruit zou zien, wist ik nog niet helemaal, maar ik had mijn doel voor ogen: van jongleren mijn beroep maken. Ik ben dan op zoek gegaan naar een gepaste opleiding en heb uiteindelijk een instructoropleiding gevolgd aan de Ecole de Cirque de Bruxelles.

“Ik dacht vroeger dat ik nooit vijf ballen zou kunnen jongleren. Maar als je er van tevoren al niet in gelooft, hoe zou het dan ooit lukken?”

Het was toen nog niet te laat om op professioneel niveau met jongleren bezig te zijn?
“Echte topjongleurs zijn inderdaad van kindsaf bezig, terwijl ik op mijn achttiende pas het jongleren heb ontdekt. Heel soms heb ik spijt dat ik niet eerder ben gestart. Maar meer dan ooit besef ik dat limieten vooral in je hoofd zitten. Ik dacht vroeger dat ik nooit vijf ballen zou kunnen jongleren. Maar als je er van tevoren al niet in gelooft, hoe zou het dan ooit lukken?

Een boek van Philippe Petit heeft me daarbij geïnspireerd. Petit is een koorddanser die over een touw tussen de Twin Towers heeft gelopen. Die man had de limieten in zijn hoofd dus gepusht tot de Twin Towers! Het is simpelweg een mentaal proces. Dus, als je ervan overtuigd bent dat je iets wil, dan moet je geloven dat je het kunt en doen wat nodig is om het te bereiken. De limieten in je hoofd mogen je niet tegenhouden. Dat besef was voor mij een echte levensles.”

                                                                                                                                                                      

Op zaterdag 2 juni speelt ShakeThat in Sint-Agatha Berchem (bij Brussel) op het Visueel Festival Visuel. Hun volledige kalender vind je hier.

Geef een reactie

