“De technologische sportsector is booming business”

Voor wie het nog niet wist: sporten – en dan vooral hardlopen – is hip. Al jaren motiveert Evy Gruyaert de Vlaming om zijn sportschoenen vanonder het stof te halen, mét succes. Vandaag vinden lopers morele steun op sociale netwerksites en bij technologische snufjes, die van sporten een sociaal gebeuren maken.
door Sarah Verbeke

Antwerpen, enkele weken geleden. Na het startschot van de jaarlijkse marathon trekt de massa zich op gang, maar eerst – ‘biep’ – activeren de lopers hun sports watch. Kwestie van de afstand, hartslag en gemiddelde snelheid constant in het oog te houden. ’s Avonds zullen ze hun track uploaden op de sociale netwerksites Endomondo of Nike+, waar ze hun prestaties kunnen vergelijken met andere atleten. ¿Qué?

Horloge instellen bij de start van de wedstrijd (Foto Flickr: Zürich Marathon)

Nike + TomTom = Sports watch
Een van de populairste sportaccessoires van vandaag is de sports watch, waarvan de Nike+ SportWatch GPS een goed voorbeeld is. Dit gegeerde horloge is het resultaat van de samenwerking tussen Nike en TomTom, en is naar eigen zeggen dé ultieme hardlooppartner.

Nike+ SportWatch GPS (Foto Flickr: discothing1)

De toepassingen van het sportievehoogstandje zijn talrijk. Via een ingenieus GPS-systeem worden afstand, tijd en snelheid constant bijgehouden. Het horloge houdt ook je hartslag en de verbrande calorieën in het oog, en slaat alle gegevens én records op in je persoonlijke sportgeschiedenis.

Tim Bekaert is een medewerker van TomTom die delen van de GPS-software ontwikkelde, en hij bevestigt dat de sports watches sterk in opmars zijn. “De sportsector is booming business. TomTom werkt intussen aan een tweede versie van de sporthorloges en zal in de loop van volgend jaar met nog meer fitnesstoepassingen naar buiten komen.”
Tim is zelf ook een enthousiaste gebruiker van de sports watch: “Ik ga ermee lopen, fietsen, wandelen, schaatsen, noem maar op. Al mijn collega’s hebben zo’n horloge en er heerst dan ook een gezonde, sportieve competitie op de werkvloer.”

Digitale sportwereld
Na de minutieus gechronometreerde training volgt stap twee: je prestaties delen met de wereld. Door het sporthorloge in te pluggen in je PC, kan je je parcours uploaden op sociale netwerken zoals Nike+ of Endomondo. Elk detail telt, van je gemiddelde snelheid, route en snelste kilometer naar je gewicht en verbrande calorieën. De websites bevatten een schat aan informatie, die sporters toelaat hun sportieve evolutie op de voet te volgen, maar ook om zich te meten met hun sportvrienden.

Endomondo (Foto Flickr: vbarink)

Xander Verbeke, overtuigd gebruiker van de sports watch en Endomondo, verklaart waarom deze snufjes zo populair zijn onder sporters. “Lopers zijn datafreaks. Ze willen op elk moment precies weten hoe snel ze lopen en hoe ze evolueren. Vroeger hielden atleten die informatie bij op papier, maar de loopwereld zat al lang te wachten op een digitale variant. Bovendien zal een sociaal netwerk als Endomondo sporters prikkelen en uitdagen om beter te presteren, doordat ze hun prestaties kunnen vergelijken met anderen.”

Verantwoord sporten
Of deze sportieve innovaties geen overbodige luxe zijn voor simpele joggers? “Neen”, meent Xander. “Ze laten je toe om op een verantwoorde manier te sporten, omdat je je evolutie als loper perfect kan bijhouden. Daarbij geeft de ingebouwde hartslagmeter aan of je niet in het rood gaat. De toepassingen zijn trouwens ook heel gebruiksvriendelijk. Ik train nooit meer zonder!”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s