Marketing: de religie van de eenentwintigste eeuw

Dat grootwarenhuizen over onze schouder meekijken telkens wanneer we inkopen doen, dat zijn we ondertussen al gewoon. Maar hoe zit dat met de online media? Lezen zij vandaag ook al met ons mee en mogen we ons binnenkort verwachten aan een homepagina op maat, aangepast aan onze interesses en leesgewoontes? Lieven Vos en Kristof Nizet, Traffic Manager en Traffic & Community Manager bij Roularta Media Group, leggen uit.
door Lien Santermans

MARKETING EN DE MEDIA

Hoe zien jullie de online marketing in de journalistiek de komende jaren evolueren?

Kristof Nizet: “Behavioral profiling zal de komende jaren steeds meer toenemen. De media trachten zo goed mogelijk na te gaan waarin je geïnteresseerd bent en hoe je op hun website surft en gebruiken deze informatie vervolgens om je artikels aan te raden die aansluiten bij jouw interesses. Zo willen ze ervoor zorgen dat je zo veel mogelijk pagina’s op hun website aanklikt. Hoe meer paginaweergaves een website haalt, hoe meer inkomsten ze immers opstrijkt uit advertenties.”

Schotelen online media over een enkele jaren iedereen een aangepaste homepagina voor op basis van zijn of haar leesgedrag?

Kristof Nizet: “Dat hangt af van het mediahuis. Er zijn twee grote soorten media: media waarvan de online versie een verlenging is van de printversie en online media die minder of niet op een printmedium steunen. De eerste groep zal online de lijn van de printversie aanhouden en dus eerder voor een standaardpagina kiezen. Wel zullen ze de lezer waarschijnlijk een rechterkolom met gepersonaliseerde suggesties of een aangepaste nieuwsbrief aanbieden. De tweede groep moet daarentegen online zoveel mogelijk inkomsten genereren om te kunnen overleven. Zij zullen dus eerder opteren voor een volledig gepersonaliseerde homepagina om aan zoveel mogelijk paginaweergaves te geraken.”

Lieven Vos: “Dat idee (een gepersonaliseerde homepagina, nvdr.) wordt in principe reeds gebruikt door zita.be. Lezers kunnen op die site een account aanmaken en aanduiden in welke rubrieken ze geïnteresseerd zijn. De grote meerderheid van de bezoekers doet dit echter nog niet. Voor iedereen een individuele pagina aanmaken, lijkt me bovendien zeer moeilijk. Dit zou de website helemaal omgooien.”

Zullen de online media ons binnenkort verplichten om een account aan te maken?

Lieven Vos: “Ethisch gezien kunnen we de mensen niet dwingen om een account aan te maken, hoewel dat voor ons natuurlijk wel gemakkelijker zou zijn om een goed profiel van iedereen te kunnen maken. Momenteel denken we dan ook na over manieren waarop we lezers kunnen aanmoedigen om toch een account aan te maken. Voor velen vormt een account aanmaken echter een grote drempel en zo schrikken we heel wat lezers af.”

Kristof Nizet: “Het is trouwens ook mogelijk om het leesgedrag van mensen te bestuderen zonder dat ze een account hebben. We kunnen namelijk in een cookie bijhouden welke artikels je hebt aangeklikt, hoeveel sportartikels je las, hoeveel video’s je bekeek,… Deze data kunnen we dan gebruiken om je bepaalde artikels en advertenties voor te stellen, terwijl jij zelf wel anoniem blijft. Als je dan vanop een andere computer naar onze site surft, krijg je natuurlijk wel weer de standaardpagina te zien.”

ADVERTISING

Zullen de media in de toekomst meer inkomsten opstrijken van advertenties naarmate ze de advertenties gerichter aanbieden?

Kristof Nizet: “Ja. Het grote voordeel van online reclame is dat adverteerders concrete resultaten kunnen zien. Ze kunnen nagaan hoeveel mensen een artikel hebben gelezen waar hun product naast stond en hoeveel mensen vervolgens op hun banner hebben geklikt. Wanneer de banners beter afgestemd zijn op het publiek en er dus betere klikresultaten zijn, dan zal je website ook meer adverteerders aantrekken. Adverteerders zullen geen grotere bedragen betalen om een advertentie te plaatsen, maar je zal er wel heel wat meer aantrekken.”

“Veel advertenties zijn tegenwoordig trouwens al afgestemd op je surfgedrag. Dit op basis van de banners je in het verleden aanklikte en de rubrieken waarin je de meeste artikels leest. Vroeger was het zo dat er per rubriek advertenties geselecteerd werden. Zo stond een advertentie voor Becel bijvoorbeeld in de lifestylerubriek. Nu zal iemand die veel lifestyleartikels leest, diezelfde reclame ook in andere rubrieken tegenkomen.”

Zullen online media de handen in elkaar slaan met supermarkten en naast je persoonlijke homepagina advertenties plaatsen voor producten die jij bij hen kocht?

Lieven Vos: “Dat zou goed kunnen, alleen weet ik niet in hoeverre dat ethisch gezien mogelijk zal zijn. Bovendien staat de privacywet bedrijven niet toe om gegevens van hun klanten uit te wisselen als ze daar geen uitdrukkelijke toestemming voor kregen. Maar zo’n samenwerking zou natuurlijk wel een bijzonder goed profiel van de klanten opleveren. Kortom, het zou kunnen. Het zou zelfs binnen een paar jaar al kunnen.”

Kristof Nizet: “Persoonlijke gegevens van klanten doorverkopen zonder hun toestemming blijft hoe dan ook illegaal. Grote Belgische mediahuizen en bedrijven doen het niet en zullen het in de toekomst ook niet doen. Kleinere websites en bedrijven durven zich er wel aan wagen. Wat wel kan, is dat lezers aangeven dat ze ook mails van partners willen ontvangen, maar zelfs dan worden de gegevens nooit doorverkocht. Dan worden de mails die ze van hun partners ontvangen gewoon doorgestuurd naar de mensen in hun bestand.”

PRIVACY

Hoe zullen we in de toekomst omgaan met privacy? Slikken we steeds meer inbreuken of zullen de regels juist strenger worden?

Kristof Nizet: “Dat valt zeer moeilijk te voorspellen. Vier jaar geleden was privacy nog heel belangrijk en waren de mensen enorm voorzichtig. Nu gooit iedereen zijn hele leven te grabbel op Facebook. Hoe dit zal evolueren is zeer moeilijk te voorspellen aangezien je niet kan inschatten wat de rest van de markt zal doen. Mocht morgen blijken dat Facebook al zijn gegevens heeft doorverkocht aan een of andere terroristische organisatie, dan zal het hele privacy debat meteen een andere wending nemen.”

Lieven Vos: “In Europa denken veel mensen tegenwoordig inderdaad al gauw ‘och ja, waarom ook niet’ wanneer ze online hun gegevens invullen en dan verschieten ze wanneer bedrijven hen een persoonlijke aanbieding maken.”

Kristof Nizet: “In België is er momenteel echter wel veel controle op privacy en ik vermoed dat onze wetgeving de komende jaren ook nog meer afgelijnd zal worden. Het grootste probleem voor de marketing zit hem vandaag in de cookiewetgeving. Die is bijzonder streng op Europees niveau. Alle Belgische mediahuizen zijn wel bezig met behavioral targeting, maar moeten daarbij uiterst voorzichtig te werk gaan om geen Europese regels te overtreden. Dat maakt het een werk van lange adem.”

Advertenties

Een Reactie op “Marketing: de religie van de eenentwintigste eeuw

  1. Pingback: Nieuwswebsites aangepast aan onze interesses en leesgewoontes? « Zonder Graten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s